برنامه یاد بعضی نفرات
 
محمد معتمدی
گپی کوتاه با محمد معتمدی از «گاهی، سه گاهی»؛
توقع اسقبال مخاطب عام از «گاهی، سه گاهی» را نداشتم
موسیقی ما- لی‌لا رضایی: هرچند آلبوم «گاهی، سه گاهی» اولین آلبوم موسیقی سنتی نیست که منتشر شده و روانه بازار موسیقی شده است، اما به جرات می‌توان گفت تاثیری که این آلبوم در تثبیت کردن جایگاه این خواننده داشته است را در این میان نمی‌توان نادیده گرفت.این آلبوم که اواخر سال ۹۱ منتشر شد توانست نظرات اهالی فن را به خود جلب کند و جالب‌تر اینکه عوام را نیز با خود همراه کند.سوای از صدای دوست داشتنی و دلنشین محمد متمدی، عواملی دیگر دست به دست هم داده تا «گاهی سه گاهی» را در اذهان ماندگار کند و این چیزی است که خود خواننده اعتقادی به آن ندارد.معتمدی بر این باور است که دیگر دوره کارهای ماندگار و ماندگار شدن آثار به پایان رسیده است. با او در این باره و نیز درباره شنیده شدن آلبومش در میان سیلی از آلبومهای سنتی گپی کوتاه زدیه‌ایم که می‌خوانید:
 
  • *فکر می‌کنید دلیل اینکه آلبوم «گاهی سه گاهی» توانست در میان این همه آلبوم خود را نشان بدهد و شنیده شود، چه بوده است؟
اگر این اتفاق افتاده باشد خیلی خوشحالم. خوشحالم که توانسته‌ام آلبومی منتشر کنم که توانسته با مردم ارتباط خوبی برقرار کند. واقعیتش این است که من در ژانر سنتی کارهای بسیاری را از دیرباز تا کنون شنیده‌ام، به خصوص آلبومهایی که طی ۳۰ سال اخیر ساخته و منتشر شده‌اند را پیگیر شده‌ام. بنابراین اگر می‌خواستیم آلبومی مانند «گاهی سه گاهی» را منتشر کنیم، می‌بایست استانداردهای خاصی را در نظر می‌گرفتیم که بتواند کمکی به انتشار یک آلبوم متفاوت بکند. چرا که من بر این عقیده و باور هستم یا آدم نباید کاری را انجام بدهد و یا اگر قرار است آن را انجام دهد و تصمیم قطعی برای انجام آن گرفته است، به بهترین شکل ممکن آن را به مرحله اجرا در آورد.
 
  • *یعنی این کار ایده آل‌ها و تفاوتهای منحصر به خود را داشت؟
قطعا همین طور است. اگر این کار با کارهای قبلی تفاوتی نداشت هیچ الزامی به ارائه آن نبود. البته تنها نمی‌توان به تفاوت‌ها اشاهر کرد بلکه کیفیت و استاندارد و وزن موسیقی را نیز باید در نظر گرفت. ما قبل از هرچیزی تعریفی از مخاطب برای خودمان ارائه دادیم که مخاطب جدی موسیقی جدی و کلاسیک ایرانی به معنای کلمه را مد نظر قرار دهیم که فرم کلاسیک و اصیل را حفظ کند. به همین دلیل این کار با پیش در آمد شروع می‌شود و ساز و آواز و تصنیف را هم در بر می‌گیرد. با این اوصاف آنچه در ذهن من بود این بود که مخاطب از این قطعات ساز و آوازی خسه می‌شود و حوصله شنیدن آن‌ها را ندارد. ما از ابتدا کار را اینگونه تعریف کرده بودیم و توقع هم نداشتیم که مخاطب عام از این آلبوم استقبال کند اما دوست داشتیم که این اتفاق بیافتد. خوشحالیم که حالا می‌بینیم این اتفاق افتاده و مخاطب عام نیز از کار ما لذت می‌برد و شنونده آن است.
 
  • *دنبال دلیلش نبوده‌اید؟
ما برای هرچه بهتر شدن این آلبوم وقت و انرژی زیادی صرف کردیم. بنده به نوبه خود نه منتظر حمایت ارگانی بوده‌ام و نه نیازمند اسپانسری خاص که کارم را مورد حمایت مالی خود قرار دهد. بلکه همیشه خودم تمامی کارهای آلبوم را انجام داده‌ام. اسپانسر، تهیه کننده، ناظر ضبط، خواننده و همه و همه کاره این آلبوم خودم بوده‌ام و به همین دلیل آن کاری را که سلیقه خودم بوده و باب می‌لم است روانه بازار موسیقی کرده‌ام. خودم به آن جهت داده و سرو سامانش داده‌ام تا اینکه تحت جریاناتی قرار نگیریم که مجبور باشیم سلیقه دیگران را بر روی کارمان اعمال کنیم. پویا سرایی نیز در این آلبوم ‌‌نهایت سعی‌اش را کرده تا اثر شاهکاری را به جهت آهنگسازی خلق کند.

طی سالهای متمادی ما کارهای بسیاری در سه‌گاه شنیده بودیم و من معتقدم در سبک سنتی و در دستگاه سه‌گاه با فرم کلاسیک این آلبوم در حوزه موسیقی ایرانی یکی از کارهای رده اول و قابل توجه است و می‌توان از آن به عنوان یک موسیقی خوب سنتی یادکرد. اما اینکه این اثر با استقبال مخاطب عام مواجه شده برایمان غیر قابل پیش بینی بود و به آن فکر نکرده بودیم.
 
  • *فکر می‌کنید بعداز این نیز با استقبال عمومی مواجه شود؟
فکر می‌کنم بله این اتفاق بیافتد و بازهم مردم از آلبوم «گاهی سه گاهی» استقبال خوبی کنند. عموما کاری که با استقبال مردم مواجه می‌شود، کارهایی هستند که به مرور شنیده می‌شوند و نباید طی یک بازه زمانی از آن‌ها توقع جلب مخاطب داشت.
 
  • *درخصوص ماندگاری این آلبوم چطور؟ آیا المانهای یک اثر ماندگار را با خود دارد؟
دوران کار ماندگار به سر رسیده است و هیچ کاری با استانداردهای کارهای قبلی و آلبومهای گذشته ماندگار نیست. این به واسطه جنس و نوع موسیقی‌ای نیست که این روز‌ها باب شده است بلکه به واسطه شرایطی است که در آن قرار گرفته این و نیز مردمی که کارهای را گوش می‌کنند. آنچه که ماندگار می‌شود باید به ذهن مردم خطور کرده و در آن تکرار شود اما این روز‌ها این فرصت در اخیتیار مردم نیست. چرا که ورودی ذهن مردم آنقدر بالاست و به قدری دغدغه دارند که دیگر هیچ کاری ملکه ذهنشان نمی‌شود تا بعد‌ها ماندگار شود. به همین دلیل هیچ کاری این روز‌ها ماندگاری آثار قبل را ندارد. برای مثال استاد شجریان کارهای ماندگار بسیاری دارند که هنوز هم بعداز سال‌ها توسط مردم زمزمه می‌شود. همین طور تعدادی از‌‌ همان کار‌ها در آرشیو شخصی ایشان موجود است که اگر همین امروز به انتشار آن‌ها اقدام کنند، ماندگار نخواهند شد.
 
  • *چرا؟
چون جامعه دیگر شرایط گذشته را ندارد که کار‌ها به حافظه‌های مردم سپرده شوند و طی سالیان متمادی در ذهن مردم ماندگار و مرور شود. کار ماندگار بنا به تعریفی که از آن طی سالهای گذشته وجود داشت، دیگر وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد به نسبت گذشته کمتر است. به لحاظ وزن هنری و فرم کلاسیک سنتی می‌توانم این اثر را با آثار قدیمی مقایسه کنم اما به لحاظ ماندگاری نمی‌توانم حرفی بزنم.
 
  • *این آلبوم محصول مشترک شما و نسلی از نوازنده هاست که حرفهای بسیاری را برای گفتن در این اثنا دارد. ارباط با نسل مورد نظر و همین طور قشری از همین نسل که کار شما را گوش می‌کند به چه صورت است؟
شاید تمامی بخشهای این آلبوم نتواندبا مخاطبی که از آن یاد می‌کنید ازتباط تنگاتنگ و خوبی برقرار کند اما تلاش من و دوستان حاضر در آلبوم بر این بوده که این اتفاق خوشایند بیافتد. هرچند در میان قطعات آلبوم، قطعات ساز و آوازی گنجانده شده و بر این باورم که نسل جوان کمتر با این عرصه آشنایی داشته و نیز کمتر به سراغ ان می‌رود اما شاید به کمک همین آلبوم توانسته باشم گامی به جوان‌ها نزدیک‌تر شده باشم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اردیبهشت 1392 - 09:40

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 3 اردیبهشت 1392 - 19:36

درود بر محمد معتمدی . صدایی فوق العاده همراه با تکنیک و اصول صحیح .....
آرزوی موفقیت روزافزون دارم برای این هنرمند خوب و برجسته کشور ...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود توقع اسقبال مخاطب عام از «گاهی، سه گاهی» را نداشتم | موسیقی ما