برنامه یاد بعضی نفرات
 
ضيافت جادویی «سازدهنی»ها ...
کنسرت موسیقی بدون کلام بابک صفرنژاد و گروه «آهيل» با استقبال گرم مخاطبان روبرو شد
ضيافت جادویی «سازدهنی»ها ...
موسیقی ما - بهمن بابازاده: دوشنبه شب گروه آهیل به صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی کانتری، بلوز و جز را اجرا کرد تا در این روزهای شلوغ کنسرت های موسیقی، سالني كه خواننده اي را به خود نمي ديد، پر از مخاطباني شود كه به عشق موسيقي بي كلام آمده بودند. باوجود فروانی اجرای کنسرت‌های پاپ که در این روزها رونق خاصی به موسیقی کشور بخشیده است، انتظار می‌رفت که کنسرت گروه آهیل با استقبال خوبی روبرو نشود، اما پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد و حتی یک صندلی خالی در تالار ایوان شمس وجود نداشت. بابک صفرنژاد که در سال 88 با آلبوم موفق «دوست قدیمی» وارد بازار موسیقی کشور شد در این تکاپو بود که محبت هواداران خود را با یک اجرای خوب از آلبومش پاسخ بدهد، آلبومی که به بازنشر چهارم رسید و بی شک یکی از بهترین آثار ضبط شده در داخل کشور در سبک‌های جز، بلوز و کانتری است. او گروه آهیل را ابتدای امسال پایه ریزی کرد و با ورود حمزه یگانه نوازنده ماهر پیانو و امین طاهری نوازنده درامز و همینطور نیما رمضان نوازنده گیتار الکتریک و عمید بنکدار نوازنده گیتار باس انگیزه بیشتری برای فعالیت خود پیدا کرد. انتخاب این سبک‌ها از سوی صفرنژاد برای اجرای گروه آهیل تصمیمی بود در جهت پر کردن خلائی که در موسیقی کشور در این زمینه احساس می‌کرد. او تمام قطعات را با ملودی هارمونیکا یا همان سازدهنی تنظیم کرد. از یک سو طنین خوش هارمونیکا در قطعات «جز» و از سوی دیگر استفاده از افکت‌ها در قطعات بلوز و راک نوآوری خاصی به رنگ موسیقی آهیل داد.

  • Opening
کنسرت با 20 دقیقه تاخیر شروع شد. قبل از این که نوازندگان به روی سن بیایند کلیپی از تمرین گروه به نمایش درآمد که پیشواز خوبی بود تا تماشاگران با موسیقی گروه آهیل آشنا شوند. صحبت‌های اعضای گروه در مورد تمرین در نوع خودش جالب بود. در اين كليپ اعضای گروه جداگانه به سولونوازی پرداختند که به نوعی معرفی کار شان بود. می‌شد از تصاویر حدس زد که گروه تمرین‌های زیادی را انجام داده‌اند و برای اجرای هرچه بهتر این برنامه آمادگی کامل داشتند.

  • هارمونیکا
هارمونیکا یا همان سازدهنی، ساز کوچکی است كه بابک صفرنژاد ثابت کرد که می‌تواند با اجرای ملودی‌های قوی جای خواننده را در گروه بگیرد. موسیقی بدون کلام و ملودی محور او کامل و پر انرژی بود. نوازندگان با تشویق حاضرین به روی صحنه آمدند و قطعه اول را اجرا کردند. با تکنوازی امین طاهری این قطعه آنقدر پر هیجان از آب در آمد كه همه حاضرين در سالن به وجد آمدند. صفرنژاد به حاضرين در سالن خوش‌آمد گفت و قطعه دوم را آغاز كرد. تمام قطعه سوم، آهنگی بود که در سایت‌های مختلف موسیقی بیشترین رای را کسب کرده بود و به همین دلیل در این کنسرت هم اجرا شد. قطعه ای آرام و پر از احساس که با اجرای ملودی های ساز دهنی رنگ خاصی به خود گرفته بود. اجرای این آهنگ که به پایان رسید سرپرست گروه به معرفی میهمانان ویژه پرداخت از جمله کیوان کیارس نوازنده گیتار و پایه‌گذار سبک «جیپسی جز»که بابک صفرنژاد در گروه «پژوهان» همکاری با این هنرمند را تجريه كرده بود.

  • منو ترک نکن
یکی از قطعه‌هایی که سالن را غرق در سكوتي دلنشين كرد قطعه «منو ترک نکن» بود که با رفتن نوازنده به پشت صحنه صدای تماشاگران در سالن درآمد که البته بابک صفرنژاد به شوخی گفت که برمی گردند و جای دوری نمی‌روند. دوئت بابک و حمزه يگانه به خوبی اجرا شد تا پس از سكوتي كوتاه دوباره سالن سرشار از انر‍ژي شود. قطعه‌ای آرام با هارمونی قوی و دلنشین و ملودی‌های جادویی سازدهنی. بدون شک از حمزه یگانه به عنوان یکی از نوازندگان ماهر پیانو در سبک جز می‌توان نام برد. او که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آهنگسازی است، سابقه تدریس در دانشگاه هنر را نیز در کارنامه خود دارد و با اجرای قوی خود ثابت کرد که جز معدود نوازندگان حرفه‌ای کشور در پیانوست. اعضای گروه بعد از اجرای منو ترک نکن به روی سن بازگشتند و قطعه دیگری را اجرا کردند. قبل از اجرای قطعه بعدی سرپرست گروه با معرفی بهرام سعیدی، نوازنده گیتار و آهنگساز چند دهه اخیر کشور به خاطر حضور او در کنسرت گروه آهیل تشکر و قدر‌دانی کرد که با تشويق تماشاگران روبرو شد.

بین دو بخش اجرا اعضای گروه استراحت کوتاهی کردند و فرصتی پیش آمد تا با کیوان کیارس گفت‌و‌گوی کوتاهی داشته باشیم. او به خبرنگار ما گفت: «اجرا و تنظیم قطعات بسیار قوی و عالی بود. خیلی خوشحالم که گروه‌های نظیر آهیل مشغول به فعالیت هستند. نوازندگان خیلی حرفه‌ای بودند و در اجرای امشب عیب و ایرادی وجود نداشت. تنها نکته‌ای که وجود داشت کمابیش صدابرداری ضعیف بود. به نظر من این هم نه فقط مختص این اجرای بلکه کنسرت‌های دیگه هم با این مشکل مواجه هستند. البته این را هم نمی‌توان نقطه ضعف عنوان کرد. به نظر من هیچ‌نکته منفی درباره اجرا وجود نداشت همه چیز خوب و حرفه‌ای بود و بابک صفرنژاد از عهده‌اش خیلی خوب براومد.»

بابک صفرنژاد نيز درباره جایگاه اینسترومنتال یا موسیقی‌بدون کلام گفت: «فکر می کنم در سال 90 موسیقی بدون کلام بتونه جایگاه خودش رو پیدا کنه. اجرای کنسرت‌ها کمک موثری به این روند می کند. در حالی که اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای چنین کنسرت‌هایی حائز اهمیت است. با توجه به اینکه مخاطبان این سبک خیلی محدود و طرفدارن انگشت‌شماری دارد باید شرایط ایجاد شود که مخاطبان عام هم با این موسیقی آشنا بشوند». او با اشاره به برنامه آینده خود افزود: «اجرای کنسرت با گروه آریان را پیش رو دارم. در حال حاضر گروه آریان توانسته موسیقی بلوز و کانتری را روی سازدهنی در گروهشان اضافه کند و من خیلی خوشحالم از این موضوع که ساز دهنی در جایگاهي درست و در کنار موسیقی آریان قرار گرفته است». سرپرست گروه آهیل با اشاره به آلبوم جدیدش گفت: «بهار 91 آلبوم بعدی‌من به بازار خواهد آمد و امیدوارم که در داخل کشور بتوانم این اثر را ارائه کنم. چون در حال حاضر موسسه‌های نشر موسیقی با کم لطفی به موسیقی بدون کلام کار ما را کمی دشوار کردند.»

او با بیان هدفش در مورد اجرای گروه آهیل بیان کرد: «من اولین هدفم معرفی سازدهنی به مردم است. می‌خواهم موسیقی‌ای که برای سازدهنی نوشته و اجرا میشود را به مردم معرفی کنم. من به عنوان خواننده در گروه به اجرای ملودی می‌پردازم و این برای مردم باید تازگی داشته باشد. امیدوارم که بتوانم چه با مخاطب عام و چه با نوازنده‌هایی که امشب در سالن حضور داشتند ارتباط برقرار کنم». او در پایان افزود: «ما هنرمندان نباید فراموش کنیم که برای مردم کار می‌کنیم. مردم آلبوم‌های ما را می‌خرند. مردم بلیط‌های کنسرت ما را خریداری می‌کنند و همیشه مردم هستند که ما را حمایت می کنند اگر مردم نباشند موسیقی ما را گوش نکنند، اگه مردم به کنسرت ما نیایند، هیچ موسیقی‌دانی به تنهایی نمی‌تواند به عنوان هنرمند شناخته بشود. از تمام طرفدارانم و کسانی که برای برگزاری این کنسرت زحمت کشیده‌اند بخصوص رضا کریمی‌تبار مدیر اجرایی این برنامه که با تلاش بی‌وقفه‌اش من و اعضای گروه را همراهی کرد تا این اجرا به نحو احسنت برگزار شود، تشکر و قدردانی می‌کنم».

  • درباره آهيل
بابک صفرنژاد از همان کودکی و در سن 9 سالگی با ساز پیانو موسیقی را شروع کرد. او در دوره راهنمایی وارد هنرستان موسیقی شدو ساز قانون را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید. گرچه احساسش چیز دیگری بود که هنوز، حتی در سازی تخصصی خود نیز آن را نیافته بود با این حال از محضر استاد ملیحه سعیدی بهره جست و ساز قانون را با مهارت خاصی تا سرحد یک نوازنده حرفه‌ای پیش برد. او از یک دوست قدیمی هدیه‌ای دریافت کرد که جرقه‌ای در او بوجود آورد. این هدیه شاید فقط یک آلوم موسیقی از نوازنده بزرگ ساز دهنی بود اما این نوازنده نابغه او را منقلب کرد و صدای جادوئی از یک ساز کوچک چنان تاثیری بر او گذاشت به گونه‌ای که شاید هیچگاه چنین حس شعفی نداشت. کارنامه کنسرت‌های بابک صفرنژاد قبل و بعد از نشر آلومش نشان از قدرت این نوازنده در اجرای سبک‌های مختلف است. همکاری با مانی رهنما، گروه پژوهان، گروه آریان، سیروان خسروی، گروه رومی، گروه افشارستان و گروه کامنت تنها بخشی از اجراهای او می‌باشد. او همچنین در کارنامه تلویزیونی و سینمایی خود تیتراژ سريال «مرد هزار چهره» و آهنگسازی فیلم مستند «هائیتی زنده است» یدک می‌کشد.



 
  •  
  •  
  •  


  •  
  •  
  •  
  •  


  •  
  •  
  •  
  •  


  •  
  •  
  •  
  •  


  •  
  •  
  •  
  •  

  • منبع: 
    اختصاصی سایت موسیقی ما
    تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1390 - 00:00

    دیدگاه‌ها

    سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

    سلام
    خسته نباشید
    عکسای اجرای دیشب وامشب گروه دارکوب رو نمیذارید؟؟؟!!!
    ما بی صبرانه منتظریم
    کنسرت دیشب واقعا عالی بود

    سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

    faghaaaaaaaat amiiiiiiiiiiiiiiin taheri !

    سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:51

    واقعا بینظیر بود.
    تبریک به گروه آهیل مخصوصا بابک صفرنژاد عزیز.
    امیدوارم کنسرت های بعدی ببینمتون دوباره.

    افزودن یک دیدگاه جدید

    محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

    Plain text

    • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
    • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
    • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
    CAPTCHA
    This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



    دانلود ضيافت جادویی «سازدهنی»ها ... | موسیقی ما