برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تک‌نوازی سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی
پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد به پایان رسید
موسیقی ما- آخرین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه در سرای محله ابوذر با بخش ویژه موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد .آخرین روز جشنواره پنجم امیرجاهد به تکنوازی سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان اجراهای خود را به  صحنه بردند.
 
بیشتر اجراها مختص موسیقی کوبه‌ای و تکنوازی تمبک بود و ۸۵ نوازنده تمبک قطعاتی مقابل هیئت داوران اجرا کردند.  بخش اول اجراها، به تک‌نوازی تمبک اختصاص داشت و پس از آن، اجراهای دف، تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه برگزار شد و در آخر، در بخش آواز گوشه‌هایی در دستگاه‌های مختلف اجرا شد. حضور پررنگ نوازندگان استان‌های کشور، از نکات ویژه روز پایانی جشنواره بود.
 
آمنه خدادادی (نوازنده و سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تیم داوران پنجمین دوره جشنواره) در مورد کلیت اجراها در ۶ روز گذشته گفت: «نوازندگان شرکت‌کننده از استان‌های کشور در بخش‌های مختلف بسیار پرقدرت ظاهر شدند. امسال به نسبت دوره‌های گذشته قطعات در سطح بهتری در بخش‌های مختلف توسط نوازندگان نواخته شد.»
 
خدادادی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان در پنجمین دوره جشنواره گفت: «متأسفانه برخی شرکت‌کنندگان در ریتم مشکل داشتند؛ در برخی نیز در مقوله سونوریته و نوانس مشکلاتی وجود داشت. عزیزان شرکت‌کننده باید بدانند این مسائل در موسیقی بسیار مهم است و چنانچه این مسائل خصوصاً تئوری موسیقی اصلاح شود، مطمئناً سطح اجراها بسیار بالاتر خواهد رفت. شما اگر تئوری قطعاتی که می‌خواهید، بنوازید را یاد گرفته باشید، اجراهای خیلی بهتری خواهید داشت. البته یقین دارم در دوره‌های آینده حتماً در اجرایشان این نکات رعایت خواهد شد.»
 
آرش فرهنگ‌فر (داور جشنواره) نیز در مورد اجراها گفت: «از اجراهای امروز بسیار لذت بردم و در رده‌های سنی مختلف و همچنین در تمامی سازها اجراهای خوبی داشتیم، خصوصاً در ساز تمبک که اگر این مسیر را ادامه دهند، قطعاً آینده درخشانی در انتظارشان خواهد بود. یکی از مسائلی که در این جشنواره در بخش تمبک به وضوح به چشم می‌آمد، تکنیک خوب‌شان بود، اما باید روی صدادهی بهتر تمرکز بیشتری کنند. همچنین در مواقعی تمپو تغییر می‌کرد. تعدادی از نوازندگان ناآگاهانه متر و تمپو را تغییر می‌دادند که این موضوع به‌ وضوح به چشم آمد و به هیچ وجه توقع نداشتم که به صورت ناگهانی این کار را انجام دهند. به هر صورت هدف جشنواره کسب تجربه است و مطمئناً به مرور زمان و با تمرین زیاد می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند.»
 
 
فرهنگ‌فر در پایان خاطرنشان کرد: «پیشنهادی که برای شرکت‌کنندگان دوره آینده دارم، این است که از امروز تمرینات خودشان را برای حضور در ششمین دوره جشنواره آغاز کنند. به هر حال موسیقی نیز مانند ورزش است و باید از امروز برای دور بعد مسابقات تلاش کنند تا بتوانند اجراهای بهتری به نسبت این دوره داشته باشند
 
پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد در روز ششم اجراها در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی پایان یافت و اختتامیه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
 
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 13:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پنجمین دوره جشنواره موسیقی امیرجاهد به پایان رسید | موسیقی ما