برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با «امیر حقیقت» که به نظر می‌رسد صدایی متفاوت در موسیقی پاپ است
عاشقانه‌ای به‌ نام چشم بندی
 موسیقی ما- «امیرحقیقت» خواننده جوان موسیقی ایرانی است که اولین آثارش از رادیو و تلویزیون به گوش همگان رسیده است. او خوانندگی بسیاری از تیتراژهای تلویزیونی را برعهده داشته و تک آهنگ‌هایی را با مضامین اجتماعی و مناسبتی خوانده است. آلبوم چشم‌بندی اولین آلبوم رسمی اوست که در همکاری با امیرحسین اکبرشاهی در مقام تنظیم کننده از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است .در این باره با او گفت‌وگو کرده‌ایم:
 
*آلبوم چشم بندی بر چه اساسی و با چه تفکری شکل گرفته است؟

چشم بندی اولین مجموعه از قطعات اجتماعی و عاشقانه من بود که برخی از قطعات این آلبوم همچون زنده ماندن، دیروز و برگردون به صورت تک آهنگ منتشر شده بودند و در نهایت با قرار گرفتن چندین آهنگ دیگر بر اساس اشعاری از محمدمهدی سیار این مجموعه با عنوان «چشم بندی» منتشر شد. در واقع این آلبوم شروع مواجهه جدی من در عرصه موسیقی با مخاطبان اصلی موسیقی است و به عنوان اولین آلبومم سعی کردم تنوعی درآثار رعایت شود که مخاطبان در سطوح مختلف سنی و اجتماعی حداقل با یکی از قطعاتِ منتشر شده ارتباط برقرار کنند. شاید برای برخی از کارشناسان موسیقی این تنوع استاندارد نیست؛ ولی من دوست داشتم دراین مرحله خودم رو محک بزنم تا درنهایت در تجربه های بعدی بتونم انتخاب اصلی و جایگاه اصلی خودم رو پیدا کنم.

چرا در این اثر خودتان هم آهنگسازی وهم خوانندگی کار را برعهده گرفتید؟

خیلی اصرار به این ندارم حتما ملودی هایی که خودم خلق می کنم را بخوانم و بسیار علاقه دارم با خیلی از آهنگسازان مطرح کار کنم. اما مسئله مهم برایم خلق ملودی بر اساس جایگاه و وسعت صدایم است. اساسا اگر به این نکته توجه شود شاهد آثار بهتری هستیم. خیلی از خواننده های خوب موسیقی پاپ ازاینکه درجای صدای اصلی و دلنشین خودشون ملودی گفته نمی‌شود ناراضی هستند. من بسیار به این فکر می کنم به‌دور از حواشی دنیای موسیقی پاپ درایران چیزی را بخوانم که مخاطب با شنیدنش احساس خوب و گرمی داشته باشد چون به‌نظر من موسیقی برگرفته از احساسات درونی و عواطف رنگی انسان هاست.

*اینکه یک آهنگساز خودش اثرش را برای وسعت صدایی خودش بنویسد چه قدر می تواند در ارايه بهتر اثر موفق عمل کند؟

وسعت صدا ازنظر من یک نکته فنی و حساس درخوانندگی است، لزوما مناسب نیست ما درهرپرده‌ای که توانایی داریم به هردلیلی بخوانیم، مثلا بسیاری از پرده‌های صدایی ازنظر شنونده وقتی به جا و اندازه استفاده نشنوند آزار دهنده می‌شوند و این باعث خواهدشد که اثر تاثیر خودش را خیلی اوقات ازدست بدهد.

باتوجه به دامنه صدایی باریتون- باس من و کمتر بودن این دامنه در بین دوستان هنرمندم بسیاری از فاکتورها از انتخاب ملودی تا تنظیم و مستر و حتی نظارت ضبط هم برای این دامنه صدایی باید با وسواس و دقت انتخاب شود.
 
*در آلبوم چشم بندی چه شاخص هایی را در نظر گرفتید که با سایر آثارتان متفاوت تر باشد؟
 
نگاهی متفاوت به عشق و زندگی در قطعات آلبوم چشم بندی تفاوت این قطعات با آثار قبلی من است. قطعا باشنیدن آلبوم درکنار بقیه تک آهنگ‌هایی که ازمن منتشر شده، متوجه این تفاوت میشویم.
 
 *شیوه آواز خوانی شما دربرخی آثارتان حماسی و در برخی دیگر نوگرایانه است انتخاب شیوه‌های خوانش بر چه اساسی در آثارتان صورت می‌گیرد؟

با بررسی آثار 50سال گذشته موسیقی متوجه این مسئله میشویم که سیر تحول آوازخوانی در ژانرهای مختلف موسیقی تنوع خاصی پیداکرده و همین مسئله من را نیز به این واداشته که مدل‌های مختلفی از تواناییم را به مخاطب عرضه کنم تا درنهایت بتوانم بهترین مدل آوازی را اصطلاحا به عنوان امضای صدای خودم انتخاب کنم.
 
*چندی پیش اثری را درباره ایران و صعود تیم ملی ایران به قطر با موزیک ویديو منتشر کردید درباره این اثر هم توضیح بفرمایید؟

بله ایده ساخت قطعه «فوق العاده» از زمانی شکل گرفت که من درمسابقات مختلف ورزشی از فوتبال و والیبال گرفته تا کشتی و ورزش های رزمی به‌دنبال نسبت مشترکی در همه این موفقیت ها بودم. «فوق العاده» نسبت خاصی با ورزش خاصی ندارد و می‌توانیم درهمه گونه‌های ورزشی بعد از پیروزی‌ها و حتی باخت‌ها آن را بشنویم. پخش این قطعه مقارن شد با صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی که تقریبا دو سال پیش انجام شد. درآخرین تجربه عجیب پخش، تنها قطعه ای که بعد از باخت های ناراحت کننده مقابل تیم های انگلیس و امریکا در جام جهانی از شبکه سه پخش شد این قطعه بود! که درابتدا برام عجیب بود باتوجه به ریتم موسیقی که بیشتر مناسب پیروزی‌ها بود در باخت‌های اینچنینی هم قابل استفاده بود.
 
*تیتراژ پایانی «مثل ماه» ویژه ماه رمضان متعلق به شما بود. تولید آثاری برای پخش درتلویزیون با تولید آثاری در قالب آلبوم موسیقی چه قدر می تواند برای شما در جایگاه آهنگساز و خواننده متفاوت باشد؟
 
من همیشه ماه رمضان را دوست داشتم و کلا حال خوبی دراین ماه دارم.«مثل ماه» دومین تجریه تیتراژ ماه رمضانی من بود. سال 99 هم تیتراژ جشن رمضان را با عنوان «شاید ببخشی» شبکه 5 را خواندم که آن قطعه را هم دوست داشتم .

به طور کلی قطعات اجتماعی با تولیدات مناسبتی تفاوت های زیادی دارد ولی در انتخاب ملودی، من سعی کردم بهترین‌ها را انتخاب کنم چون برای این ماه عزیز و مخاطبان برنامه های این ایام احترام خاصی قائل هستم.
 
*با توجه به اینکه با تلویزیون نیز همکاری دارید و آثارتان پخش می شود چه قدر معتقد به این هستید که پخش آثار موسیقی در این رسانه منجر به معرفی بیشتر هنرمندان به عموم جامعه می شود؟
 
قطعا برای معرفی هنرمند به مخاطب روش های زیادی وجود دارد که یکی از این روش ها تلویزیون است. مسئله مهم این هست که به هیچ وجه نباید مخاطب به اصطلاح عام تلویزیون را دست کم گرفت و از کنار تولید آثار برای تلویزیون به سادگی گذشت، که متاسفانه در برخی از برنامه‌ها در این سال ها این مسئله را میبینیم. من درهرصورت برای گوش مخاطبانم ارزش قائلم .دراین سال ها پیشنهادات زیادی برای تیتراژ برنامه های مختلف داشتم ولی زمانی قبول کردم که به یک اطمینان خاطر در تولید مناسب و قابل دفاع برسم.

امیدوارم مخاطبانم حال خوبی با شنیدن آلبوم «چشم بندی» پیدا کنند و با نظراتشون من را کمک کنند تا بتوانم آثار بهتری به مخاطبانم ارائه بدهم.
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1402 - 12:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عاشقانه‌ای به‌ نام چشم بندی | موسیقی ما