برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری «خنیاگران سرزمین مادری» برگزار شد
هوشنگ جاوید: خراسان از زمانِ باربد ت اکنون، سرزمین خنیاگران است
 موسیقی ما - نشست «خنیاگران سرزمین مادری» به همراه تجلیل از «عثمان محمدپرست»، با حضور «هوشنگ جاوید» پژوهشگر موسیقی نواحی، «ایوب سعیدی» نوازنده دوتار و «محسن سلیمانی» رییس فرهنگسرای ارسباران برگزار و به این نکته اشاره شد که این احتمال وجود دارد که «عثمان محمدپرست» به دلیل مشکلات جسمانی نتواند در این مراسم حضور داشته باشد.

«هوشنگ جاوید» پژوهشگر موسیقی در این برنامه بیان کرد: «خراسان سرزمین خنیاگران است و جایگاه و پایگاه این نوع از موسیقی قبل و بعد از اسلام، خراسان است. خنیاگری در خراسان وامدار کسانی چون «باربد» است، البته پس از اسلام نیز می‌توان به چهره های بزرگی در حوزه موسیقی خراسان از جمله فارابی و خیام اشاره کرد.»

این پژوهشگر اظهار امیدواری کرد تا در تولید محصولاتِ موسیقایی این منطقه، اصالت‌ها در عین نوآوری حفظ شود. او همچنین به مساله‌ای اشاره کرد که در روزهای اخیر حاشیه‌هایی را به وجود آورده است: «عثمان محمدپرست در خراسان یک استثناء است و موسیقی خاص خود را دارد. متاسفانه عده‌ای یاد گرفته‌اند که از فرزندان این هنرمندان استفاده کنند تا به نام هنرمند پول جمع کنند. اگر مسیر درست و حمایت ها قانونی باشد چنین اتفاق هایی رخ نمی دهد. خیلی مهم است هنرمندان ما به مسئولان ارشاد در شهرستان ها اعتماد کنند.»‌

اما در این جلسه، «محسن سلیمانی» - رییس فرهنگسرای ارسباران- به این نکته اشاره کرد که این فرهنگسرا، برنامه‌های مختلفی را در زمینه ایجاد و گسترش هنرها به خصوص در حوزه موسیقی دنبال می کند و از آن جمله می‌توان به برنامه‌ی «خنیاگران سرزمین مادری» اشاره کرد که در این دوره از برگزاری، به موسیقی خراسان می پردازد:‌ «نباید فراموش کرد که موسیقی بخشی از فرهنگ است که نیازمند شناسایی و معرفی آن به جامعه هستیم.»

«ایوب سعیدی» -نوازنده‌ی دوتار- نیز به مساله‌ی آموزش در موسیقی نواحی اشاره و تاکید کرد: «یکی از مسایل مهم در آموزش استفاده از فضای مجازی است چرا که آهنگساز و نوازنده موسیقی نواحی بنا به دلایلی مجبور به انتشار اثر خود در فضای مجازی است. نباید فراموش کرد که یک کار جدی می تواند افراد زیادی را به آموزش موسیقی نواحی علاقه مند کند، به همین دلیل ما باید کار جدی در موسیقی نواحی داشته باشیم تا علاقه مند به موسیقی نواحی بیشتر شود.
 
به گفته‌ی محسن سلیمانی در این مراسم اجرای موسیقی توسط استاد عزیز تنها برگزار می شود و ورود برای عموم آزاد است.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 خرداد 1397 - 13:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ جاوید: خراسان از زمانِ باربد ت اکنون، سرزمین خنیاگران است | موسیقی ما