برنامه یاد بعضی نفرات
 
وزیر ارشاد: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی است
موسیقی ما - سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر که شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد، گفت: موسیقی ایرانی با نمایه‌هایی شناخته می‌شود. موسیقی ایران نمایه‌ای از ملیت و ایرانیت ماست، همان‌گونه که زبان نوا و نمایی از ایرانیت ماست.

او با اشاره یه این که در فرازوفرود تاریخ، ایران با موسیقی و نواهای موسیقی به حیات خود ادامه داده است، گفت: کمتر موسیقی‌دان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد. بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایران هستند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده‌اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده‌ایم و در جان فرو برده‌ایم. موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاومت است. ساز موسیقی ایرانی با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است، با ناخوشی آن‌ها نواخته است و در روزهای سختی همراه این مردم بوده است. در ایام انقلاب اسلامی و در جوش‌وخروش خیابان‌ها، موسیقی با خیابان‌ها همراه شد، شعر و شعار و موسیقی و مردم باهم درآمیخت و ده‌ها قطعه‌ از دل مردم برآمد و بر جانشان نشست. در ایام دفاع مقدس، این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و فرازوفرود حوادث را با خود مقطع بندی می‌کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه "خجسته باد این پیروزی" و چند موسیقی دیگر به خاطر می‌آوریم.

صالحی ادامه داد: موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. همان‌گونه که اقالیم ایرانی در جغرافیای خود چهارفصل پررنگ و رمز است. در این اقالیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همان‌گونه که جغرافیایی ایران زیباست، موسیقی ایران هم پر ترنم و زیباست. موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است، نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نمایه‌ها می‌شناسیم باید قدر این موسیقی را نیز در دیپلماسی فرهنگی خود بدانیم. موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی، ملیت ما و ارزش‌های اخلاقی ما و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده‌های متوالی بزرگان این مرزوبوم گام‌به‌گام پیش برده‌اند و امروز به ما رسانده‌اند.

وزیر ارشاد گفت: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل‌های متوالی موسیقی از تجربه‌های پیشکسوتان تا خلاقیت‌های جوانان، فرصتی است برای حضور موسیقی جغرافیای متنوع ایران‌زمین از نواحی و اقوام گوناگون، فرصتی برای گونه‌های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی و فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی از طریق موسیقی است. این فرصت را باید تقویت کرد و بر قوت‌های آن افزود و از ضعف‌های آن کاست. جشنواره فرصتی برای انسجام همدلی و همراهی اصحاب موسیقی ایرانی است. اینک در آغاز راه جشنواره سی و چهارم از بزرگان موسیقی بخواهیم از قوت‌ها و ضعف‌های این رویداد بگویند تا ما استوارتر باشیم. با این نگاه‌ها و پیشنهادها و نقدهاست که سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ایران پرفروغ‌تر می‌شود.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1396 - 01:56

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وزیر ارشاد: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی است | موسیقی ما