برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیرعامل خانه هنرمندان:
خانه هنرمندان محل تعامل اصناف مختلف هنری است
موسیقی ما - مجید رجبی معمار روز یکشنبه در نشست خبری تشریح مجموعه فعالیت های خانه هنرمندان اظهار داشت: خانه هنرمندان از 18 سال قبل شکل گرفت و به مرور، انجمن و خانه های هنری با 12 خانه و انجمن شکل گرفته است.
وی ادامه داد: این خانه برای همه اصناف است و باید یک اعتدال بین همه رشته های هنری صورت گیرد تا تمام ظرفیت های خانه هنرمندان ابتدا در اختیار انجمن ها و تخصص ها قرار گیرد.
رجبی معمار افزود: در سال 95 هیج درخواست انجام نشده نداریم و برای سال 96 نیز برنامه ریزی شده تا مجموعه خانه هنرمندان اولویت اول خود را برای خانه سینما و اولویت دوم معاونت پژوهشی خود خانه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه خانه هنرمندان به سویی حرکت کرده که متعلق به همه هنرمندان باشد، گفت: خانه هنرمندان وضعیت خاصی دارد که در هیج جا این گونه نیست چون ما تماشاخانه ایرانشهر، سه سالن و هشت گالری داریم و روزی 2 تا 3 رخداد هنری در خانه هنرمندان اتفاق می افتد و همه تلاشمان این است که با تمام ظرفیت در خدمت اهل هنر باشیم.
وی با اشاره به اینکه رفت و آمد اهل هنر زیاد شده است، گفت: اکنون هر توریستی که وارد ایران می شود برای بازدید به خانه هنرمندان می آید.

** گروه ارکستر و کر ، مهرماه 95 در خانه هنرمندان فعال شد
رجبی معمار، با اشاره به اینکه مهرماه امسال گروه ارکستر و کر در خانه هنرمندان فعال شد افزود: هدایت و رهبری این گروه با محمد سریل فعال شد و در جشنواره موسیقی و خانه موسیقی خانه هنرمندان برنامه هایی اجرا داشت.
وی گفت: جامعه هنری به ویژه موسیقی با سختی های زیادی رو به رو هستند و در همین راستا سعی شد تا به نحوی گروه ارکستر و کر داشته باشیم و تا بتوانیم به جشنواره موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کنیم.

** شورای تجسمی در سال 95 شکل گرفت
رئیس تماشاخانه ایران شهر با اشاره به اینکه در حوزه تجسمی سال ها قرار بود تا شورای تجسمی شکل گیرد، گفت: ما هر سال با درخواست های زیادی از هنرمندان شهرستانی برای برگزاری نمایشگاه در خانه هنرمندان مواجه هستیم ولی برخی آثار فاقد اعتبار هنری لازم هستند و آثاری که در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می شود باید تراز هنری در آنها حفظ شود.
وی ادامه داد: آثار افراد آماتور و غیر حرفه ای نباید اینجا عرضه شود و باید در اختیار هنرمندان برجسته باشد از همین رو تصمیم گرفته شد تا شورای تجسمی شکل گیرد و درخواست ها را بررسی و هنرمندانی که مجموعه آثارشان قابل ارائه در گالری باشد انتخاب و نمایش آثار در خانه هنرمندان داشته باشند.

** برگزاری 80 نمایشگاه در گالری ها در سال 95
رجبی معمار گفت: از ابتدای سال 95 تا کنون حدود 80 نمایشگاه در گالری ها برگزار شده بخشی از انجمن ها خانه هنرمندان و بخشی به صورت شخصی و موردی بوده است.
وی افزود: از امروز نیز در آستانه بزرگترین رخداد عکس تصویر سال هستیم که 14 دوره آن به مدت 20 روز تمام ظرفیت های خانه هنرمندان را به خود اختصاص داده است.
مدیر عامل خانه هنرمندان با اشاره به رخدادهای مهم هنری افزود: در حوزه رخدادهای مهم هنری 27 نشست و رخداد مهم در ابتدای امسال داشتیم و درمجموع 90 برنامه مربوط به فیلم، نقد و تحلیل فیلم بوده همچنین یکی از سالنهای فعال هنر و تجربه سالن استاد ناصری است که به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی تمام آثار این استاد در هفته فیلم پخش شد.

** 15 نشست در حوزه کتاب و کتابخوانی
رجبی معمار تصریح کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی دنبال ترویج این موضوع بودیم و کتاب های حوزه هنر را مورد توجه قرار دادیم.
وی افزود: 15 نشست تخصص در موضوع کتاب که 6 نشست یکشنبه ها با کتاب هنر و 9 نشست نقد و بررسی هنر معاصر بود.

** آیین چراغ خاموشی نیست، 18 اسفند ماه در خانه هنرمندان
رئیس تماشاخانه ایرانشهر در ادامه گفت: مراسم آیین چراغ خاموشی نیست، تکریم هنرمندانی است که هر سال فوت می کنند و امسال 18 اسفند ماه برگزار می شود و کتابی از این هنرمندان منتشر می شود.
وی گفت: امسال 94 هنرمند که برجسته ترین آنها عباس کیارستمی و داوود رشیدی و استاد مصطفی کمال پورتراب استاد موسیقی برگزار می شود این هنرمندان از همه حوزه های تئاتر؛ موسیقی، تجسمی و فیلم است.
رجبی معمار افزود: تجلیل و تکریم همه متوفیان برای مردم و خانواده های آنها قابل اعتنا است و مطالبی از همه اینها تهیه و همزمان با برگزاری مراسم در اختیار همه قرار می دهیم همچنین این برنامه در سالن ایوان شمس برگزار خواهد شد.

** مجوز 2 نشریه در سال 95
رجبی معمار گفت: مجوز دو مجله برای خانه هنرمندان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شد و دوماهنامه شیوه ای است و همان گونه که می دانید خانه هنرمندان متعلق به همه صنوف است و تلاش شده یک مجله هنری باشد تا به همه حوزه ها و مقولات هنری پرداخته شود. امیدواریم این نشریه بلاتوقف باشد و ادامه داشته و به ماهنامه تبدیل شود.
وی با اشاره به برگزاری مراسم ها و آیین ها در خانه هنرمندان گفت: در این حوزه بیش از 150برنامه داشتیم و تمام خدمات به انجمن ها داده می شود در خانه هنرمندان کاملا رایگان است.
رجبی معمار گفت: ما میزبان جشنواره تئاتر دانشجویی از 14 اردیبهشت ماه خواهیم بود.

** تماشاخانه ایران شهر میزبان 30 اثر نمایشی
رئیس تماشاخانه ایران شهر افزود: تماشاخانه ایران شهر با دو سالن سمندریان و ناظرزاده کرمانی در سال 94 میزبان 24 نمایش و 687 اجرا بود که حدود 16 میلیارد ریال درآمد داشت که از این مقدار 20 درصد به خانه هنرمندان تعلق می گرفت.
وی ادامه داد: در سال 95 مجموعه تا پیش از برگزاری جشنواره فجر 30 اثر نمایشی روی صحنه برد که 822 مورد اجرا بود و تا پایان دی ماه حدود 29 میلیارد ریال درآمد داشت که امسال سهم 20 درصد را دریافت نکردیم و کل هزینه ها به هنرمند واگذار شد.
وی گفت: تماشاخانه ایران شهر زیر نظر شورای شهر تهران است و تا پایان سال 96 هر دو سالن تماشاخانه برنامه ها یش مشخص است.
رجبی معمار افزود: 365 درخواست به تماشاخانه رسید که پس از شورای سیاستگذاری 56 اثر انتخاب شده و در سال 96 فقط 24 اثر در تماشاخانه استاد انتظامی به نمایش در می آید.

** بحث بودجه خانه هنرمندان با مشکلاتی مواجه است
مدیر عامل خانه هنرمندان ادامه داد: با مشکلاتی برای تأمین هزینه خانه هنرمندان و تماشاخانه مواجه هستیم، در سال 95 بودجه معادل 700 میلیون تومان برای خانه هنرمندان و 300 میلیون تومان برای تماشاخانه ایران شهر تعلق گرفت، ولی در یک ماه گذشته بحث بودجه‌ کمکی در شورای شهر مطرح شد ولی آنها گفتند که این بودجه زیاد است و خانه هنرمندان خودش باید درآمدزا باشد.
وی افزود: همچنین 100 میلیون تومان قرار بود به خانه سینما تعلق بگیرد که از این مقدار فقط 24 میلیون تومان دریافت شده و شورای شهر برای این مبلغ ناچیز احساس ناراحتی می کند در حالی که این پول برای ساخت یک فیلم سینمایی هم کافی نیست.
رجبی معمار در عین حال از شهرداری و مدیریت شهری تشکر کرد و افزود: این نهادها از هیچ کمکی دریغ نکردند و سال گذشته شهرداری مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان کمک کرد که مورد اعتراض شورای شهر قرار گرفت. امیدوارم اکنون که در فصل بودجه قرار داریم، به این موضوع توجه شود، چون انجمن ‌های هنری باید حمایت شوند بسیاری از انجمن ها در تامین هزینه های خود با مشکل مواجهه هستند.
وی با اشاره به بودجه دریافتی سال گذشته افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه هنرمندان هم 110 میلیون تومان در سال 94 بودجه داد و امسال با همه پیگیری ‌ها فقط 100 میلیون تومان دریافت کرده‌ایم و انجمن ‌های هنری و خانه ‌های هنر از حمایت جدی برخوردار نبوده ‌اند.
مدیر عامل خانه هنرمندان در ادامه با اشاره به سهم خانه هنرمندان از نمایشگاه های تجسمی گفت: برای هر نمایشگاه تجسمی یک قرارداد داریم که از محل فروش، درصدی را به خانه اختصاص دهند که بسیاری از نمایشگاه ‌ها، فروش چشمگیری نداشتند و غالبا ما همان درصد خودمان را هم از آن‌ ها نگرفتیم.
رجبی معمار افزود: گاهی خسارت هایی به خانه هنرمندان وارد می شود ولی جزو اموال عمومی و متعلق به همه جامعه هنری است.
وی گفت: پیشنهادهایی در زمینه زد و بندها و خرید و فروش آثار هنری مطرح بوده است، اما تناسبی با خانه هنرمندان ندارد و خانه باید محفوظ و سالم بماند. در حال حاضر درآمدهای خانه هنرمندان از محل رستوران ‌ها و اجاره آن‌ ها و بودجه‌ای که شورای شهر تصویب کرده است، تأمین می‌ شود.

** نظام صنفی هنر باید شکل گیرد
رئیس تماشاخانه ایرانشهر افزود:‌ یکی از اهداف خانه هنرمندان این است که هنر و هنرمندان نظام صنفی داشته باشند. این مطالبه در اوایل امسال در زمان وزیر سابق ارشاد مطرح شد و ماده واحده ‌ای را به دولت پیشنهاد کردیم تا در مجلس هم به تصویب برسد.
وی ادامه داد: وزیر جدید ارشاد هم در نشست ‌هایی که داشته، این مسئله را مطرح کرده و امیدوارم این امر تحقق پیدا کند و امیدواریم با پیگیری، این قانون زودتر به تصویب برسد.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395 - 16:24

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خانه هنرمندان محل تعامل اصناف مختلف هنری است | موسیقی ما