برنامه یاد بعضی نفرات
 
آقای سماع پانزدهم و شانزدهم مرداد ماه کنسرت می‌دهد
باید مولانای جدیدی را به جهان معرفی کنیم
موسیقی ما - گروه موسيقي «آقاي سماع» به سرپرستی «امیر حسین حسنی‌نیا» پانزدهم و شانزدهم مرداد ماه در تالار رودكي به اجرای برنامه خواهد پرداخت. در اين كنسرت قطعاتی چون شب، چرخان، مراقبه، روياها نزديك‌اند، گوش هوش، پياده دويدن، سماع، اعماق، براي دخترم و پس از مدت‌ها اجرا خواهند شد.

«آقاي سماع» را در اين كنسرت گروه سماع قونيه و همچنین مراكش همراهی خواهند کرد. اميرحسين حسني نيا خود آهنگسازی قطعات را انجام داده و به عنوان نوازنده‌ی بربت و همخوان حضور دارد، علاوه بر او وحيد قاسمي (درامز و پركاشن)، اميرحسين جعفري (گيتار و همخوان )، راحله فيروزي (همخوان)، عليرضا مقراضي (كمانچه )، محمود خيرگو  (ادوات مراقبه ) و سينا مشفقي (دف ، ستار و همخوان ) حضور دارند. «امیر حسین حسنی‌نیا» درباره‌ی این اجرا می‌گوید:‌ «قطعاتِ این برنامه در مقایسه با گذشته تلفیقی‌تر شده­اند. از سوی دیگر رنگ‌بندی لباس سماع‌گران را هم تا حدودی تغییر داده‌ایم و به طور کلی در این اجرا، ترکیبی از قطعات قدیمی و قطعات جدید اجرا شود. در این کنسرت تلاش کرده‌ایم تا انتخاب شعر درست باشد، ضمن آنکه ما به مدرن بودن کار هم توجه کرده‌ایم.»

او همچنین اضافه می‌کند: «تمرین گروه آقای سماع تقریبا هیچ‌وقت قطع نمی‌شود. ما بعد از اجرای اسفند ماه هم دو جلسه تمرین داشتیم و دور جدید تمریناتمان را هم از 15 فروردین به صورت پیوسته و مداوم آغاز کرده‌ایم. اساسا به نظر من یکی از شرایط لازم برای داشتن یک گروه خوب آن است که اعضا به صورت مداوم در حال تمرین باشند. به همین خاطر است که می‌توانم بگویم آقای سماع بازخورد احساس تمامی اعضای گروه است. ما خودمان از تمرینات رضایت داریم و  به همین خاطر گمان می‌کنم که مخاطبان هم بتوانند با قطعاتی که ما در برنامه اجرا می‌کنیم، ارتباط برقرار کنند.»

او همچنین از اجرای مشترکش با « لمیز کایا» - نوازنده‌ی کنترباس- خبر می‌دهد: «ما در این کنسرت قطعاتی تلفیقی از موسیقی دستگاهی ایرانی و نغمه های ترکی را به اجرا درآورم.»

سرپرست گروه موسیقی «آقای سماع» می‌گوید که می‌توانیم با موسیقی ایرانی، مولانای جدیدی را به دنیا معرفی کنیم: «این اتفاق بسیاری مهمی است؛ زیرا مولوی‌ای که کشور ترکیه معرفی کرده، به هیچ وجه با حقیقتِ این مرد سازگاری ندارد. ما می‌توانیم و باید مولانایی را معرفی کنیم که هم‌اکنون کسی آن را نمی‌شناسد؛ زیرا به اندازه‌ای که ما بودا را می‌شناسیم، یک چینی یا ژاپنی از مولانا نمی‌داند. ما حتی مولانا را به کشورهای همسایه هم معرفی نکرده‌ایم. در ترکیه هم تا سال‌ها نام بردن از مولانا ممنوع بود و بعد از آن هم به او پرداختند تا صنعت توریسم‌شان را دریابند. چرا باید مولوی را در اروپا به نام رومی بشناسند؟ چرا نمی‌گویند بلخی؟ متاسفانه ما در ارتباط با مولانا کم‌کاری‌های بسیاری کرده‌ایم و در این میان ترکیه هم  تصویری اشتباه از او را ارایه داده‌اند. در حالی‌که «مولانا» صلح را یادآور شد، چنانچه خود می‌گوید: «با همه خلــق جهــان صلحم و اندر بر من / جور اغیــار و ســرِ مرحمت یــار یكــی است».

اين گروه موسيقي، كليپ تصويري از قطعه‌ی چرخان را كه در كنسرت پيش رو هم  اجرا مي­شود در اختيار موسيقي ما قرار داده است. متن شعر اين قطعه از مولانا را در ادامه بخوانيد و كليپ چرخان را هم از اينجا ببنيد:

دگرباره بشوریدم بدان سانم به جان تو  / که هر بندی که بربندی بدرانم به جان تو/ چو چرخم من چو ماهم من چو شمعم من ز تاب تو/  همه عقلم همه عشقم همه جانم به جان تو/ بیا ای او که رفتی تو که چیزی کو رود آید/ نه تو آنی به جان من نه من آنم به جان تو... »
چرخان
دانلود
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 تیر 1394 - 14:30

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود باید مولانای جدیدی را به جهان معرفی کنیم | موسیقی ما