برنامه یاد بعضی نفرات
 
بخوان و عاشقانه بخوان
گزارشی از دومین کنسرت «به نام گل سرخ» با اجرای گروه دستان و به خوانندگی سالار عقیلی
بخوان و عاشقانه بخوان
موسیقی ما - علی رضوی:  کنسرت سالار عقیلی به همراه گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم در تالار وحدت با اجرای آثاری از آلبوم «به نام گل سرخ» در حالی از پنجشنبه شب، ۱۹ خرداد ماه شروع شد که بازار موسیقی این روز‌ها در همچنان در رکود به سر می‌برد. در این کنسرت گروه دستان قطعاتی از آلبوم «به نام گل سرخ» به آهنگسازی حمید متبسم را اجرا کردند که آخرین اثر مشترک این گروه همراه با سالار عقیلی محسوب می‌شود که در زمستان ۸۶ منتشر شد. هرچند این اجرای زنده این قطعات با آنچه در آلبوم منتشر شد، از لحاظ اجرا و تنظیم متفاوت بودند.

-شاید مهم‌ترین اتفاق در اجرای جدید گروه دستان در تالار وحدت، حضور رجیب چاکرابورتی (نوازندهٔ هندی) بود که با ساز سارود این گروه را همراهی می‌کرد. در بخش اول برنامه چاکرابورتی به همراه پژمان حدادی و بهنام سامانی نوازندگان سازهای کوبه‌ای به روی صحنه آمدند و به سه‌نوازی پرداختند. اجرای چاکرابورتی، همانطور که متبسم هم پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی‌اش گفته بود، از این لحاظ اهمیت داشت که موسیقی هندی و موسیقی ایرانی از لحاظ ملودی و نوازندگی خیلی به هم نزدیک هستند و به همین خاطر خیلی خوب می‌شود این دو موسیقی را با هم تلفیق کرد. البته قطعات اجرا شده توسط چاکرابورتی بیشت به بداهه نوازی هندی و قطعاتی که بر اساس این موسیقی ساخته شده بود بیشتر نزدیک بود. استقبال تماشاگران از اجرای چاکرابورتی نشان می‌داد که ایدهٔ اضافه شدن این نوازنده در این کنسرت همانطور که برگزار کنندگان آن انتظار داشتند به خوبی جواب داده است.

-قسمت دوم برنامه بدون وقفه شروع شد. اما در قسمت دوم هم خبری از حضور خواننده یعنی سالار عقیلی نبود. در این بخش دیگر نوازندگان گروه یعنی حمید متبسم (تار)، سعید فرج پوری (کمانچه)، پویا سرائی (سنتور)، رضا آبائی (قیچک)، شهرام غلامی (بربت) به نوازندگان قبلی اضافه شدند. در این بخش هم دو قطعه از ساخته‌های خود اعضای گروه دستان به اجرا گذاشته شد. دو قطعه از سعید فرج‌پور از مجموعه موسیقایی دریای بیکران در دستگاه اصفهان و قطعه دیگری از متبسم که قطعه‌ای ضربی بود اجرا شد. البته در این بخش چاکراپورتی نوازنده هندی دیگر در کنار هنرمندان حضور نداشت.

-بعد از یک آنتراکت نسبتا طولانی قسمت دوم برنامه که در واقع قسمت اصلی برنامه هم بود با حضور سالار عقیلی، خواننده گروه شروع شد. سالار عقیلی اجرای این بخش را با ترانهٔ «دیباچه» از مجموعه در «کوچه‌ باغ‌های نیشابور» آغاز کرد که مورد استقبال قرار گرفت. «پیام باران»، تصنیف «بربط» سعدی، «در آن کر انه»، تصنیف «صبح»، «آوازنامه» ‌، «رقص آتش» و تکنوازی سارود بخش دیگری از قطعات اجرایی شب گذشته بود.

-اتفاق جالب در قسمت دوم برنامه، حضور یکبارهٔ چاکراپورتی در وسط برنامه روی سن بود. پس از اجرا ترانه دیباچه و در هنگام اجرای ترانهٔ «پیام باران» چاکراپورتی، زمانی که سالار عقیلی در حین اجرای تصنیف بود، وارد صحنه شد و سرجای خودش روی سن قرار گرفت و شروع به کوک کردن سازش کرد. در هنگام اجرای تصنیف «صبح» هم نوازندهٔ هندی که ظاهرا مشکلی برای سازش پیش آمده بود، بدون استرس و راحت چند دقیقه‌ای به تنظیم سازش پرداخت.

- حمید متبسم در بروشور این کنسرت نوشته است: «بخوان به نام گل سرخ و عاشقانه بخوان، گوش فرادادن به موسیقی هنرمندانی چون محجوبی و بنان، آشنایی با شعر بزرگانی چون شفیعی کدکنی، پایه گذار آینده هنری من شد و مرا برای گسترش آموخته‌هایم به مدارس تخصصی هنر سوق داد و امروز نیز این شوق و جسارت را به من می‌دهد تا «به نام گل سرخ» را به آهنگی و آوازی دیگر تقدیم شما کنم. کلام شفیعی کدکنی دلت را گره می‌زند با آن ور دنیا، مرز نمی‌شناسد و برای همه انسان‌هاست، باشد که «به نام گل سرخ» نیز چنین کند. زهی سعادت که ساز به دستان توانمند «دستان» و دیگر نوازندگان این اثر و خوش صدایی همچو سالار عقیلی در این نغمه هم آواز من‌اند. تا «به نام گل سرخ» را عاشقانه بخوانیم.»

کنسرت گروه دستان با همراهی سالار عقیلی از ۱۹ خرداد در تالار وحدت آغاز شده‌ است و تا ۲۵ خرداد ادامه دارد.
منبع: 
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بخوان و عاشقانه بخوان | موسیقی ما